Bessenyei Péter idén sem unatkozott a Formula-1 közeledtével, és ismét testközelből mutatta meg egy F1-es pilótának, hogy mire elég a gépében lakó 330 ló ereje. A szenvedő fél ezúttal a Sauberes Felipe Massa volt, aki a landolás után falfehéren ült néhány pillanatig a gépben, majd visszanyerve színét készséggel válaszolt kérdéseinkre.
A5: - Hogy van a gyomrod?
Massa - Most már jól.
A5:- Hogy tetszett a repülés? Össze tudnád hasonlítani a műrepülést az F1-gyel?
Massa - Úgy gondolom, hogy nehéz ezt a két dolgot összehasonlítani, annak ellenére, hogy hasonlóak egymáshoz. Mind a két esetben beszélhetünk gyors kanyarokról, fordulókról - fizikailag óriási nyomás nehezedik rád a nehézségi erő formájában, ami ma elérte a 6 -7 G-t is. Ez körülbelül a duplája annak, ami nálunk szokványos. Szóval sokban hasonlít, de a Formula-1 a földön van, míg ez a levegőben. Én, azt hiszem, maradnék inkább a földön, de felejthetetlen élmény volt a mai nap.
A5:- Milyen a sebesség érzet odafönn? Össze lehet hasonlítani a Saubered sebességével?
Massa - Néha talán igen, de egy repülőgépen többnyire nem érezni a sebességet, csak akkor, ha fordulsz, mert az égbolt igazán nagy, a versenypálya viszont elég kicsi. Egy Forma-1-es autóban sokkal jobban érezni a sebességet.
A5:- Mennél még egy kört, ha volna rá lehetőséged?
Massa- Nem! Örülök, hogy ezt sikerült túlélnem. Szerintem a következő körben kiadtam volna magamból mindent.
A5:- Sokan úgy tartják, hogy a Hungaroring elég nehéz pálya, mások szerint csak meg kell találni a ritmusát. Soha nem versenyeztél még itt, sikerült már legalább megtekintened?
Massa- Nem, ez az első alkalom, hogy Magyarországon járok, soha nem láttam még a pályát. Ma délután lesz először alkalmam rá, hogy amennyire lehet, megismerjem. Megteszek néhány kört egy robogóval, bejárom a kanyarokat, hogy valami fogalmam legyen róla. De mindenkitől azt hallottam, hogy ez egy jó pálya, olyan, mint egy gokart pálya, de igazán élvezetes.
A5:- Mit gondolsz a Hungaroringről a pályarajz alapján? Csapattársad, Nick Heidfeld tud neked segíteni a tanulásban?
Massa- Szerintem hamar sikerül megtanulnom, hiszen a többi pálya is új volt nekem, és nem volt különösebb problémám sehol sem. Nick jól ismeri ezt a pályát, hiszen már F3000-ben is versenyzett itt, úgyhogy holnap majd figyelemmel kísérem a telemetriáját, hogy ötletet merítsek abból is. De tekintve, hogy sokkal nagyobb tapasztalata van, mint nekem, másképpen is tud segíteni.
A5:- Milyen a kapcsolatod vele?
Massa - Ő remek pilóta, és pályán kívül is jó srác. Nagyon jó vele a kapcsolatom.
A5:- Gondolom ennek ellenére nem örültél, amikor Hockenkeimben a csapatutasítást követve át kellett adnod neki előnyösebb pozíciódat.
Massa - Igazán semmi rosszat nem mondhatok az esetről. Gyorsabb volt, mint én, és a csapatnak úgy volt jobb, ha helyet cserélünk. Persze egy pilóta soha nem boldog, ha a helyezését fel kell adja, de semmi rossz érzés nincs bennem. Az idei a tanulóévem, azt is meg kell tanulnom, hogy a csapat érdekei szerepelnek mindenek előtt.
A5:- A Nürburgringen viszont te voltál jobb nála. Ez köszönhető volt annak, hogy már ismerted a pályát az Euro Formula 3000 sorozatból?
Massa - Nem, szerintem nem erről volt ott szó. Az persze előny, ha ismered a pályát, mert tudod, mire számíthatsz. De ebben az esetben inkább az lehetett az oka a jó szereplésnek, hogy nekem igazán összejött a verseny, neki kevésbé. Jól sikerült a rajtom, és onnantól csak a pozíciómat őriztem.
A5:- Milyen a helyezeted a csapatnál. Gondolkodsz rajta, hogy jövőre esetleg máshol folytatod?
Massa - Nagyon jól érzem magam itt. Szeretek velük dolgozni, úgyhogy terveim szerint maradok. Jövőre, és talán két év múlva is.
A5:- Elképzelhetőnek tartod, hogy miután a csapat a Ferrari motorját használja, külön figyelnek rád az olaszok, és egyszer náluk versenyzel majd?
Massa - Persze, nagyon reménykedem benne. A Ferrari fontos szerepet tölt be a Forma-1 világában. Én mindig is szerettem a Ferrarit, a kezdetektől fogva, és igazán csodálatos lenne, ha egyszer náluk versenyezhetnék, de most a Saubernál vagyok, és az a dolgom, hogy a lehető legtöbbet tanuljak, és a lehető legtöbbet hozzam ki magamból.
A5:- Meglehetősen nagy a lemaradásotok a vörösöktől, habár az ő motorjukat használjátok. Ez miért van?
Massa - Először is; mi a Ferrari tavalyi fejlesztésű erőforrásait kapjuk. Továbbá; a motor ugyan az egyik legfontosabb eleme az autónak, de nem csak az a fontos, hanem a sasszé egésze, és annak bizonyos elemei, például a felfüggesztés, az aerodinamikai csomag. Azon dolgozunk, hogy ez a hátrány a lehető legkisebb legyen, de természetes, hogy nekik jobban összeáll a konstrukció, hiszen a Ferrari jelenleg kiemelkedik a mezőnyből, amit azzal is bizonyítottak, hogy már bezsebelték az egyéni világbajnoki címet, és a konstruktőri titulushoz sem kell nekik sok. Mindezek mellett úgy gondolom, hogy jó autónk van, minden teszten és minden versenyen javulni tudunk, és talán egy napon majd a Ferrari nyomába érünk.
A5:- Ennek tükrében hogyan látod az autót? Fejlődött az első verseny óta?
Massa - Igen, határozottan. Ez talán azért nem annyira szembetűnő, mert a többiek is javultak, de valóban jó autónk van.
A5:- Mit gondolsz arról, hogy Rubens Barrichello legnagyobb hibája az volt, hogy át akarta venni Senna szerepét, és talán egész Brazília ezt várta tőle? Téged nem nyomasztanak a hasonló elvárások?
Massa - Senna egy intézmény volt a Forma-1 akkori világában. Úgy, mint ma Schumacher. Nem nagyon szeretem, ha össze akarnak hasonlítani vele, vagy más versenyzőkkel. Próbálom kialakítani a saját stílusomat, és annyit tanulni, amennyit lehet. Ha ennek az lesz az eredménye, hogy feleannyit elérek, mint ő, akkor már igazán boldog leszek.
A5:- Mit vársz a hétvégétől?
Massa - Remélem sikerül jó munkát végeznünk, a legfontosabb dolog talán az időmérő lesz, mert így első ránézésre nagyon kevés előzési lehetőség van. Ha holnap sikerül találnunk egy jó beállítást, akkor azt tovább finomítva jól szerepelhetünk a szombaton, és vasárnap futhatunk egy jó versenyt is.
Verő Márton |